لیست اختراعات سارا طريقي
اين اختراع در زمينه شيمي و صنعت كاتاليست، ميباشد. تهيه زئوليت Y انشعابي به وسيله معرفي مزوحفره به شبكه متخلخل زئوليت مدنظر بوده است. با توجه به اهميت بالا و حجم بسيار گسترده مصرف زئوليت ها در صنايع مختلف شامل شوينده، كاتاليست و جاذب، مهندسي حفره اين تركيبات جهت افزايش دسترسي واكنشگر به مراكز فعال زئوليت از اهميت بالايي برخوردار است. كوچك بودن اندازه حفره زئوليت ها در محدوده ميكروحفره محدوديت نفوذ ايجاد كرده و مانع از كاربرد حفرات زئوليت در فرايندهاي كاتاليستي مي شود. در اختراع حاضر، عمليات اصلاح و بازسازي شبكه متخلخل زئوليت Y انجام شد. به اين منظور، ابتدا فرايند آلومينيوم زدايي از شبكه زئوليت به وسيله شستشو با اسيد انجام شد. سپس شبكه بلوري زئوليت به روش قالب دهي نرم با استفاده از هگزادسيل تري متيل آمونيوم بروميد تحت شرايط هيدروترمال شكل گرفت. آناليز زئوليت اصلاح شده نشان داد شبكه جديد داراي مزوحفره بيشتري نسبت به اوليه مي باشد. در زئوليت تهيه شده در اختراع حاضر ضمن ثابت ماندن بلورينگي و مورفولوژي ذرات زئوليت، ميزان حجم كلي حفره ها، حجم حفرات با سايز مزو و ميانگين سايز حفره ها، به ترتيب از مقدار 0.2 به cm3/g 0.3، از مقدار 0.03 به 0.1 cm3/g و از مقدار 2.0 به nm 2.5 افزايش پيدا كرده است.
به علت رشد روز افزون مصرف بنزين و گازوئيل در كشور و در جهان، ارزش اين نوع سوختها نيز روزبروز افزايش يافته و اين سوختها در زمره محصولات استراتژيك يك كشور جاي گرفته اند. روش عمدۀ توليد بنزين در كشور، پالايش نفت خام است كه در حال حاضر به دليل سنگين تر شدن نفتخام ورودي به پالايشگاهها درصد توليد بنزين كاهش يافته و بخش قابل توجهي از محصولات پالايشگاهي كشور، برشهاي سنگين ميباشد كه يكي از عمده ترين اين برشها نفتكوره يا مازوت ميباشد. اين تركيب در كشور ما به عنوان سوخت جايگزين مورد استفاده قرار گرفته و تبعات زيست محيطي زيادي به دنبال دارد، و يا با قيمتهاي ناچيز به كشورهاي ديگر صادر ميشود. با توجه به رشد روزافزون مصرف بنزين و گازوئيل در كشور، نفت كورۀ كم ارزش جهت توليد بنزين و ديگر سوختهاي باارزش به كار گرفته شد. نفتكورۀ سبك و سنگين پالايشگاه تهران به روش كراكينگ كاتاليزوري بستر-ثابت و با استفاده از كاتاليست تعادلي FCC به بنزين و سوختهاي ديزلي تبديل شد. روش انجامشده در اين اختراع روشي ساده و بدون نياز به شرايط خاص آزمايشگاهي بوده و درفشار اتمسفريك و دماهاي متوسط امكان پذير است. آناليز و بررسي محصولات توليد شده نشان داد، فرايند مذكور با درصد بالايي منجر به توليد بنزين شده و كليه محصولات توليد شده طي اين فرايند، سوختهاي ديزلي ميباشند.
اين اختراع در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي ميباشد. يكي از مهمترين مواد اوليه در صنايع پتروشيميايي، پروپيلن ميباشد و با توجه به افزايش روز افزون تقاضا براي اين مادۀ باارزش، در چند سال آينده پروپيلن در زنجيرۀ محصولات پتروشيمي، افزايش توليد و رشد اقتصادي بالايي خواهد داشت. از طرف ديگر به علت رشد روز افزون مصرف بنزين و گازوئيل در كشور و در جهان، ارزش اين نوع سوختها نيز روزبروز افزايش يافته و اين سوختها در زمرۀ محصولات استراتژيك يك كشور جاي گرفته اند. روش عمدۀ توليد بنزين در كشور، پالايش نفت خام است كه در حال حاضر به دليل سنگينتر شدن نفتخام ورودي به پالايشگاهها درصد توليد بنزين كاهش يافته و بخش قابل توجهي از محصولات پالايشگاهي كشور، برشهاي سنگين ميباشد كه يكي از عمدهترين اين برشها نفتگاز سنگين ميباشد. با توجه به اهميت و كمبود پرپيلن در كشور و همچنين رشد روزافزون مصرف بنزين و گازوئيل، نفتگاز توليد شده در پالايشگاه تهران جهت توليد پروپيلن، بنزين و ساير محصولات باارزش به كار گرفته شد. نفتگاز مذكور به روش شكست كاتاليستي بستر-ثابت و با استفاده از كاتاليست تعادلي FCC به الفينهاي سبك و مايعات سوختي عمدتاً پروپيلن و بنزين تبديل شد. روش انجامشده در اين اختراع روشي ساده و بدون نياز به شرايط خاص آزمايشگاهي بوده و درفشار اتمسفريك و دماهاي متوسط امكانپذير است. آناليز و بررسي محصولات توليدشده نشان داد، فرايند مذكور با درصد بالايي منجر به توليد پروپيلن و بنزين شده و ساير الفين هاي سبك مانند اتيلن و بوتن ها و همچنين سوختهاي ديزلي نيز توليد شده است.
اين اختراع مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشيمي ميباشد. يكي از مهمترين مواد اوليه در صنايع پتروشيميايي، پروپيلن ميباشد و با توجه به افزايش روز افزون تقاضا براي اين مادۀ با ارزش، در چند سال آينده پروپيلن در زنجيرۀ محصولات پتروشيمي، افزايش توليد و رشد اقتصادي بالايي خواهد داشت. از طرف ديگر به علت رشد روز افزون مصرف بنزين و گازوئيل در كشور و در جهان، ارزش اين نوع سوختها نيز روزبروز افزايش يافته و اين سوختها در زمرۀ محصولات استراتژيك يك كشور جاي گرفته اند. روش عمدۀ توليد بنزين در كشور، پالايش نفت خام است كه در حال حاضر به دليل سنگينتر شدن نفتخام ورودي به پالايشگاهها درصد توليد بنزين كاهش يافته و بخش قابل توجهي از محصولات پالايشگاهي كشور، برشهاي سنگين ميباشد كه يكي از عمدهترين اين برشها ته ماند برج تقطير ميباشد. با توجه به اهميت و كمبود پرپيلن در كشور و همچنين رشد روزافزون مصرف بنزين و گازوئيل، ته ماند برج تقطير تصفيه شده جهت توليد پروپيلن، بنزين و ساير محصولات با ارزش به كار گرفته شد. خوراك مذكور به روش شكست كاتاليستي بستر-ثابت و با استفاده از كاتاليست تعادلي FCC به الفينهاي سبك و مايعات سوختي عمدتاً پروپيلن و بنزين تبديل شد. روش انجامشده در اين اختراع روشي ساده و بدون نياز به شرايط خاص آزمايشگاهي بوده و درفشار اتمسفريك و دماهاي متوسط امكانپذير است. آناليز و بررسي محصولات توليدشده نشان داد، فرايند مذكور با درصد بالايي منجر به توليد پروپيلن و بنزين شده و ساير الفينهاي سبك مانند اتيلن و بوتنها و همچنين سوختهاي ديزلي نيز توليد شده است.
اين اختراع در زمينه مهندسي شيمي، پالايش نفت و كاتاليست ميباشد. يكي از مهمترين و حياتيترين واحدهاي موجود در صنايع پالايشگاهي دنيا، واحد FCC ميباشد كه وجود و يا عدم وجود اين واحد ميتواند اقتصاد يك پالايشگاه را به طور كامل دستخوش تغيير نمايد. انجام تحقيقات در مقياسهاي پايلوت و دمو يكي از اصليترين گامهاي تحقيقاتي در جهت دستيابي به دانش فني اين واحدها ميباشد. طراحي ساده و كاربردي اجزاي كنترلي جهت كنترل دبي كاتاليست ورودي به رآكتور FCC در واحدهاي پايلوت و يا دمو يك امر ضروري و بسيار مهم ميباشد. در اين اختراع شيري جهت كنترل دبي كاتاليست طراحي شده است كه با حركت عمودي رو به بالا و پايين شفت، دبي كاتاليست ورودي به رآكتور، احيا كننده و يا عريان كننده را كنترل ميكند. ساختار شير مذكور به اين صورت است كه يك سر مخروطي شكل متصل به شفت چهار پر، مسير دايرهاي خروجي را پوشش داده و با بلند شدن مخروط اشاره شده از سوراخ پاييني خروجي كاتاليست، دبي كاتاليست بيشتر ميشود و بالعكس. مجموعۀ سر مخروطي به همراه شفت در داخل يك استوانه قرار گرفته كه اطراف انتهاي پاييني اين استوانه سوراخهايي با شيب بين 20 تا 80 درجه تعبيه شده و بالاي استوانه مذكور رزوه شده است. به منظور جلوگيري از بالا آمدن بيش از حد مخروط و شفت، يك كلاهك رزوه شده در بالاي استوانه بسته ميشود. اين شير امكان كاركردن در دماهاي بالا تا نزديك به 900 درجه سانتيگراد را دارد.
اين اختراع در زمينه شيمي، نفت و كاتاليست ميباشد. از آنجايي كه منبع انرژي متداول امروزي كه انرژي تجديدناپذير ميباشد رو به اتمام بوده و آلودگيهاي زيست محيطي بسياري نيز به دنبال دارد، يافتن منابع جديدي از انرژي ضروري بنظر ميرسد. هيدروژن به عنوان سوختي ارزشمند و پاك، با قابليت توليد انرژي بالا و سازگاري با محيط زيست اهميت بالايي براي جايگزيني سوختهاي امروزي يافته است. يكي از روشهاي اصلي توليد هيدروژن، الكتروليز آب است كه با توجه به بحران آبي موجود در كشور و جهان، اين روش متداول با آيندهاي مبهم روبرو بوده و توجيه اقتصادي نخواهد داشت. توليد هيدروژن از سوختهاي فسيلي روش ديگر توليد هيدروژن ميباشد. با توجه به سنگينتر شدن نفتخام ورودي به پالايشگاهها، بخش قابل توجهي از محصولات پالايشگاهي كشور، برشهاي سنگين ميباشد كه يكي از عمدهترين اين برشها نفتكوره ميباشد. نفتكوره توليدي در كشور، مصرف بهينه نشده و به عنوان سوخت مصرف ميشود، كه آلودگيهاي زيست محيطي بسياري را موجب ميشود. به اين ترتيب، در اختراع حاضر نفتكورۀ توليدشده در پالايشگاه تهران به روش شكست كاتاليستي جهت توليد هيدروژن بكار گرفته شد. كاتاليست مورد نظر براي اين تبديل با استفاده از تلقيح فلز آهن بر روي تركيب مزومتخلخل MCM-41 تهيه شده و به عنوان افزودني به همراه كاتاليست تعادلي فرايند FCC به كار گرفته شد. آناليز و بررسي محصولات خروجي از فرايند نشان داد كاتاليست سنتز شده با درصد بالايي منجر به توليد هيدروژن از نفتكوره ميشود.
يكي از مهمترين و حياتيترين واحدهاي موجود در صنايع پالايشگاهي دنيا، واحد FCCميباشد كه وجود و يا عدم وجود اين واحد ميتواند اقتصاد يك پالايشگاه را به طور كامل دستخوش تغيير نمايد. انجام تحقيقات در مقياسهاي پايلوت و دمو يكي از اصليترين گامهاي تحقيقاتي در جهت دستيابي به دانش فني اين واحدها ميباشد. ايجاد امكان شرايط لازم جهت شروع واكنش (start-up)، امري ضروري و بديهي در اين واحدهاي تحقيقاتي ميباشد. نيروي محرك لازم به منظور شروع واكنش در اين واحدها، دماي كاتاليست ميباشد. كاتاليستهاي مورد استفاده در واحدهاي FCC به دليل ساختار آلومينوسيليكاتي خود داراي خاصيت غيرهادي از نظر حرارتي ميباشند. لذا گرم شدن يكنواخت و بالا رفتن دماي اين كاتاليستها تا دماي مورد نياز جهت واكنش امري ضروري ميباشد. تاكنون روش اصلي مورد استفاده در صنعت براي تأمين دماي مورد نياز واكنش، فرايند احتراق كك نشسته شده بر روي كاتاليست ميباشد. از آنجايي كه اين روشدر هنگام شروع فرآيند FCCدر واحدهاي تحقيقاتي امكانپذير نميباشد، لذا گرم كردن يكنواخت كاتاليست fresh پيش از شروع واكنش ميتواند اهميت حياتي داشته باشد. در اين اختراع با طراحي يك سيستم نسبتاً ساده شامل يك مخزن حاوي كاتاليست و المنتهاي حرارتي تعبيه شده در بستر كاتاليست و يك سيال-ساز بستر كاتاليست، دماي كاتاليستهاي مذكور تا دماي مطلوب جهت شروع واكنش بالا برده شده است. انجام آزمايشات با اين اختراع نشان داد كه دماي بستر كاتاليستي را ميتوان تا 850 درجه سانتيگراد بالا برد.
اين اختراع در زمينه مهندسي شيمي، پالايش نفت ميباشد. يكي از مهمترين و حياتيترين واحدهاي موجود در صنايع پالايشگاهي دنيا، واحد FCC ميباشد كه وجود و يا عدم وجود اين واحد ميتواند اقتصاد يك پالايشگاه را به طور كامل دستخوش تغيير نمايد. انجام تحقيقات در مقياسهاي پايلوت و دمو براي فرايند مذكور، يكي از اصليترين گامهاي تحقيقاتي در جهت دستيابي به دانش فني اين واحدها ميباشد. فرايند FCC در اين اختراع شامل يك مخزن كاتاليست، يك محفظۀ اختلاط هيدروكربن با كاتاليست داغ، رآكتور، كندانسور و مخزن تهنشيني كاتاليست ميباشد. رآكتور مورد استفاده در اختراع حاضر از نوع پايينرونده جهت شكست كاتاليستي برشهاي سنگين نفتي از جمله نفتكوره، نفت گاز سنگين، ته ماند برج خلأ و يا ته ماند برج تقطير ارائه شده است.كاتاليست مورد استفاده در اين اختراع از نوع كاتاليستهاي زئوليتي Y مي باشد. زمان اقامت واكنش بين 1/0 تا 3 ثانيه و ترجيحاً بين 2/0 تا 5/1 ثانيه ميباشد. نسبت وزني كاتاليست به هيدروكربن بين 1 تا 16 و دماي واكنش بين 500 تا 700 درجه سانتيگراد بوده است.
اين اختراع در زمينه نفت و پالايش مي باشد. برش هاي سنگين نفتي و يا ته ماندهاي برج تقطير حاوي مقادير زيادي تركيبات آسفالتني است كه در ساختار آنها فلزاتي سنگين مانند نيكل و واناديوم و عناصري مانند گوگرد و نيتروژن موجود مي باشد. حضور واناديوم آثارمخربي بر روي كاتاليست هاي واحد شكست كاتاليستي داشته و موجب مسموميت كاتاليست هاي اين واحد مي شود. فلز نيكل مسير فرايند شكست را به سمت توليد گاز هيدروژن پيش برده و توجيه اقتصادي اين فرايند را خدشه دار مي كند. بنابراين حذف آلودگيهاي فلزي از برش هاي سنگين نفتي نفتي به منظور آماده سازي اين برشها براي فرآيند شكست كاتاليستي امري اجتناب ناپذير مي باشد. عمدتاً آسفالتن زدايي برش هاي نفتي تحت كاتاليست و شرايط فشار بالا انجام مي پذيرد. در اين اختراع با استفاده از حلال هاي پنتان و هپتان، آسفالتن موجود در ته ماند برج تقطير اتمسفريك حذف شده و نمونه آسفالتن زدايي شده به عنوان خوراك تحت فرايند شكست كاتاليستي مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج آزمايشات شكست كاتاليستي و تكرارپذيري نتايج نشان دهنده عدم وجود آسفالتن در خوراك ورودي بوده است.
اين اختراع در زمينه مهندسي شيمي، پالايش نفت و كاتاليست مي باشد. در اين اختراع دستگاه مايكرواكتيويتي به منظور سنجش فعاليت كاتاليستهاي زئوليتي مورد استفاده در واحدهاي FCC ارائه ميشود. اين دستگاه شامل سه قسمت كلي: بخش تزريق خوراك، بخش واكنش، بخش جداسازي مي باشد. بخش تزريق شامل سيستمي جهت تزريق و توزين دقيق خوراك هيدروكربني است كه مي تواند شامل پمپ سرنگي به همراه سرنگ و يا ساير ابزارهاي دقيق تزريق در مقياسهاي كوچك باشد. بخش واكنش شامل راكتور حاوي كاتاليست در داخل يك كوره الكتريكي مي باشد كه بالاي بستر كاتاليست، نازلي جهت انتقال خوراك هيدروكربني از منطقه تزريق به بالاي بستر كاتاليست مي باشد. بخش سوم شامل يك دريافت كننده محصولات حاصل از شكست مي باشد كه در انتهاي راكتور در داخل يك حمام آب و يخ صفر درجه قرار دارد. محصولات گازي سبك از اين دريافت كننده خارج شده و محصولات سنگينتر به صورت مايع در داخل آن جمع مي گردد. با بيلان گيري در بين خوراك و محصولات و كك ايجاد شده در بستر كاتاليستي مي توان ميزان فعاليت يا همان MAT كاتاليست با واحد درصد وزني (wt%) را محاسبه نمود.
موارد یافت شده: 20